Cambios en "Vehicle elèctric compartit entre tota la ciutadania de Tona, ajuntament i entitats"
Título
- +{"ca"=>"Vehicle elèctric compartit entre tota la ciutadania de Tona, ajuntament i entitats"}
Cuerpo
-
+["
1- DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA
Proposem posar un vehicle elèctric compartit per a ús públic de tota la ciutadania de Tona. Un vehicle que utilitzaria el propi ajuntament així com també tota la ciutadania de Tona, les entitats i les empreses.
Un cotxe elèctric que ha de tenir el seu punt de recàrrega associat per a que estigui sempre carregat. El vehicle s’agafa i es retorna sempre al mateix punt de recàrrega associat.
També ha de tenir un sistema de reserva per hores a través d’una aplicació mòbil. Des de la App pots veure la disponibilitat, reservar el cotxe i fer el seguiment dels teus usos i pagaments. Típicament es defineix un preu per hora d’ús per tal de cobrir els costos de manteniment del vehicle i operació (electricitat).
Addicionalment, si el vehicle elèctric fos una petita furgoneta podria tenir un valor afegit addicional, ja que molta gent no disposa d’una furgoneta, i en moments puntuals els seria molt útil per a traslladar elements voluminosos.
Exemples propers: Ja existeixen empreses que ofereixen aquest servei i que funciona amb normalitat. La Universitat de Vic disposa de 4 cotxes elèctric compartits entre els seus treballadors i la ciutadania, el Consorci e Serveis Social d’Osona disposa de 8 cotxes elèctrics compartits. I municipis com Taradell, Torelló o Hostalets de Balenyà també tenen un cotxe elèctric compartit entre Ajuntament i ciutadania. En definitiva, és un sistema consolidat i que s’està estenent a Osona, i també en volem un a Tona!
2- JUSTIFICACIÓ O NECESSITAT QUE VOL RESOLDRE
La mobilitat és un del sectors que emeten més CO2. Cal transitar cap a un nou model de mobilitat on evidentment el transport públic i la bicicleta han de ser centrals. Tot i que ja sabem que en territoris com Tona i Osona, els transport públic i la bicicleta no resolen totes les mobilitats. Així cal buscar nous elements que ens permetin fer més sostenible la mobilitat de les Tonenques i Tonencs.
Un cotxe elèctric compartit amb tota la ciutadania de Tona ens permetria iniciar el camí cap aquest nou model de mobilitat. Ens permetria a tota la ciutadania habituar-nos a utilitzar un cotxe elèctric sense necessitat de comprar-lo. A la vegada ens permetria a moltes famílies estalviar-nos aquell 2on, 3er o 4art cotxe que encara tenim per a usos puntuals i que mantenir-lo te costos anuals molt elevats.
Compartir un recurs ens permet optimitzar-lo. No te molt sentit (ni econòmic, ni energètic) tenir cotxes aparcats durant el 90% de les hores de l’any. Si compartim un vehicle per aquells usos puntals, el cost econòmic per les famílies i ciutadania en general també és molt més baix.
Impulsar un servei de mobilitat elèctrica compartida al municipi ens aporta el següent:
- Complementa altres polítiques de mobilitat sostenible impulsades pel municipi.
- Apodera la ciutadania i la fa partícip del canvi de model.
- Redueix els costos de mobilitat de les famílies, entitats, comerços, empreses i el propi ajuntament.
- Contribueix a reduir el parc de vehicles de combustió del municipi.
- Contribueix a reduir les emissions de CO2 del municipi. Si el cotxe compartit realitzés 20.000 km anuals, estalviaríem 3,3 tones de CO2/any.
- Fomenta el consum responsable en l’àmbit de la mobilitat
- Redueix la contaminació ambiental i els seus efectes sobre la salut. Menys cotxes, és menys fum i per tant més qualitat de l’aire que respirem.
3- COL·LECTIU BENEFICIARI
El vehicle elèctric compartit donaria cobertura a les necessitats de mobilitat de tota la ciutadania de Tona. Podrien utilitzar el vehicle elèctric compartit els següents col·lectius:
- Tota la ciutadania que vol fer més sostenibles els seus desplaçaments
- Tota la ciutadania que no te cotxe propi i necessita puntualment un vehicle
- Aquelles famílies que volen evitar els costos del 2on, 3er o 4art cotxe de la família i necessiten una alternativa de mobilitat.
- Tota la ciutadania que ha d’anar a Barcelona (o properament el centre de Vic) i no hi pot entrar amb el seu vehicle privat perquè no te la etiqueta ambiental que ho permeti.
- El propi ajuntament per la mobilitat dels seus treballadors.
- Les entitats de Tona que utilitzen vehicles privats per a dur a terme les seves activitats, i que acaben assumint el cost les persones membres de les entitats a títol individual.
- Les empreses o comerços de Tona que necessiten d’un vehicle de forma puntual i que actualment utilitzen els vehicles privats dels seus treballadors.
- Es podria valorar que les famílies vulnerables tinguessin una tarifa d’ús reduïda.
Compartir